מצעד השנה של המוזיקה היהודית

רגע לפני השנה החדשה, מסכם יאיר פלד את השנה שחלפה במוזיקה הישראלית חסידית. היה שמח

חדשות כיפה יאיר פלד 06/09/10 00:00 כז באלול התשע

מצעד השנה של המוזיקה היהודית

כבר כמה שנים אני שומע, רואה, מצלם וכותב על מוזיקה יהודית, ראש השנה הוא הזדמנות טובה לעצור ולעשות חשבון נפש - מה היה לנו השנה.


בשנה שחלפה המשיכו האמנים במוזיקה הישראלית לתת לגיטימציה למקורות היהודיים. התופעה שהחלה באלבומו של מאיר בנאי "שמע קולי", נמשכה גם השנה באלבומיהם של קובי אוז, ברי סחרוף, אביתר בנאי ואחרים.

במוזיקה החסידית לעומת זאת לא היה חדש תחת השמש (להוציא את אלבומו של ליפא שמלצר), שוב אותם טקסטים ממוחזרים המבוצעים על ידי אותם האמנים, פריד מגיע לבריכת הסולטאן ושוואקי ממלא את קיסריה, מתי נזכה לדם חדש בתעשיה הזו?

 

כמה ניצוצות רעננים נמצאו במוזיקה המכונה "יהודית אלטרנטיבית", כולל חוזרים בתשובה היודעים דבר או שניים על מוזיקה, אך היהלום שבכתר, היה שנתו של אודי דוידי (פייסבוק) שפרץ לפלייליסט של גלגל"צ ונכנס לכל בית בישראל. לאט לאט תוך כמעט 6 שנים יש למגזר הדתי לאומי מישהו מייצג, כנראה טעות גנטית של המגזר בעל רגשי הנחיתות ברמה התרבותית הישראלית, טרם היה תקדים כזה.

אמנם גם השנה נשארנו עם דור המייסדים של המוזיקה האלטרנטיבית, עדי רן, אהרון רזאל, סיני תור ושות'. אך אין זה מספיק, כדי לקדם את המהפכה אנחנו צריכים עוד כמה מוזיקאים מוכשרים, דתיים מבית, אמנים בנפשם, בלי רגשי נחיתות והתפשרות הלכתית. יאללה חבר'ה תוציאו את זה!

 

למרות שישנם לפחות תריסר מצעדים שונים בתקופה הזו של השנה, אנחנו שמחים להציג בפניכם את המצעד השנתי של "בשמיעה ראשונה"

 


אלבום השנה

לאחר כמה סינגלים, קליפים ואתר אינטרנט מושקע, יצא בשבוע שחלף גם האלבום של להקת א גרויסע מציאה, "התנועה לשחרור המיותר". הנאה צרופה של מוזיקה עשירה, שמחה בעלת מסר של אהבה ורעות.





זמר השנה

מי שזוכה לתואר הוא ללא ספק אודי דוידי, שאלבומו האחרון "רוחות טובות" הגיע לזהב, כל מילה נוספת תהיה מיותרת.





המקורי והמסקרן

אלבומו האחרון של הסקסופוניסט דניאל זמיר "אחד" הוא למעשה יצירה אחת, עם אלפי צלילים וקולות הלוקחת את המאזין עד הקצה. התואר ללא ספק הולם אותו.


דניאל זמיר



ניגון השנה

הלב והמעיין - חיליק פרנק ונאור כרמי באלבום המפגיש את השומעים עם עולמן הקסום והעתיק של חצרות החסידים, המסורת וזמירות השבת. האלבום, שנכס לכל תקלטייה, זוכה גם בתואר העטיפה של השנה!


 


חידוש השנה

להקת המדרגות התחדשה באלבום אוסף, עדי רן השתדרג גם הוא באלבום חדש מתבונן מחדש, חיים ישראל יצא לדרך חדשה, וגם ארז לב ארי זכה ב"ארגמן".

 


ההופעה של שנה

במהלך השנה שחלפה סיקרתי רק שתי הופעות: אביתר בנאי, ומהודו לה' שהיו עבורי חוויות בלתי נשכחות. אבל את הכבוד בחרתי לחלוק לגילי שושן, שאלבום הבכורה שלו היה לאחד המסקרנים שיצאו. כשהלכתי להופעה ראיתי אמן הנותן את נשמתו על הבמה, מצחיק, מרגש ואנרגטי אין דברים כאלה.




דור העתיד

מקהלת הילדים המיתולוגית "פרחי ישראל" הצליחה לשמור על התואר גם השנה, אלא שהשנה הצטרף גם ניר סרי שהוציא אלבום פיוטים יוצא מהכלל. ואיך אפשר בלי הכוכב הנולד החדש אליעד אליהו שהוציא את אלבומו "זוהר הרקיע"

 


הפתעת השנה

הפתעת השנה הגיעה ממקום בלתי צפוי. יוסף אסייג "הכול לטובה" הוא ממש "מנדלה מוכר דיסקים" מבית לבית בשיווק ישיר. יוסף נותן לכם את כל הנשמה, בשירים.

יוסף אסייג

 


אלבום הופעה

זכורים לי שני אלבומי הופעות מרגשים, יעקב שוואקי בקיסריה (זה היה השנה?) ושולי רנד גם כן בקיסריה. אבל אם אתם רוצים משהו ייחודי ויוצא מן הכלל "נודדים" של יהודה גלאנץ עם הסימפוניה הישראלית, חגיגה של מוזיקה.




 

מסלסלי השנה

 אלבום בכורה לזמר הצעיר מאוד, אלדר יחיאל ("רק לבקש"),שמבצע, כותב ומלחין את רוב שיריו דבר נדיר במוזיקה המזרחית -חסידית. אך את הבכורה גונב מידד טסה, שלמרות גילו הצעיר (16) כבר הוציא אלבום חמישי. טסה מצליח לשלב מזרח ומערב עם שורה של להיטים לא מבוטלת, בן של מלך ממש!